Na co si dát pozor při nákupu?

Koupit si přístroj do salonu není jen tak. Určitě každý z nás přemýšlí nad investicí a zda se nám vyplatí investice a jaká bude její návratnost. S tímto spojené je ovšem i to, vybrat si vhodného prodejce. Při výběru prodejce je důležité si ověřit mnoho faktorů - a ne vždy se jedná o výběr podle ceny. U investice do přístrojů, které jsou nad hranicí desítek až stovek tisíc nás zajímá především zázemí firmy, její finanční stabilita, důvěryhodnost, reference a historie společnosti na trhu. Důležité faktory jsou také prodejní a poprodejní podpora, servis a s tím spojené záruční i pozáruční opravy. Dalším faktorem je vzhled a prezentace webu a nabídky, i když tento faktor mnohdy nemusí být rozhodující, je důležité se zaměřit na prvky webu, které mohou být napovídající zda se jedná o profesionální společnost a nebo splácané webové stránky na rychlý přeprodej vzniklé za účelem v krátké době vytěžit co nejvíce objednávek podtržením prodejní ceny. 

Tento článek neslouží k sebeprezentaci, ale k varování a ostražitosti před nákupem různého zboží, ať už kosmetických a nebo běžných přístrojů či spotřebičů. 

  • V první řadě si ověřte zázemí firmy, kde firma sídlí. Především to, pokud firma má sídlo na adrese kde opravdu najdete její provozovnu a nebo majitele/jednatele. 
  • V druhé řadě si ověřte zda firma má nějakou historii, kdy vznikla, zda má za sebou nějakou prodejní historii, popřípadě recenze a jak dlouho působí na trhu. 
  • Ve třetí řadě se zaměřte na to, zda firma již podobné přístroje prodala, jaké jsou reference zákazníků, jaké možnosti podpory zákazníkům nabízí před prodejem a po prodeji. 
  • Ve čtvrté řadě si ověřte podporu a to zda vám firma je schopná nabídnout podporu a kontaktní údaje, všímejte si toho, jak s vámi firma komunikuje a na jakých platformách. Pokud má firma sídlo nebo prodejnu navštivte ji, zkontrolujte zda firma uvádí kontaktní údaje i adresu na svém webu. Základem je dostupnost na emailu, telefonní kontakt a popřípadě i zda firma provozuje nějaké další či vedlejší projekty. Tím si ověříte její finanční i byznysovou stabilitu. 
  • V páté řadě se zaměřte na webové stránky a nabídku, ne vždy je však pravidlem, že špatně navržený a optimalizovaný web značí špatného prodejce, ale prvky by vám mohli napovědět. Mezi hlavní indikátory špatného nebo na rychlo uplácaného webu pro rychlý přeprodej patří chabá nabídka, neprofesionální uspořádání nabídky a její prezentace, chybějící informace, malý obsah, žádné viditelné označení prodejny, žádný email, žádná infolinka, žádná otevírací doba, žádné fotografie skladu nebo prodejny, žádný magazín nebo blog, popřípadě vysvětlující články k nabídkám, u rychlo prodejců na stránkách naleznete většinou jen kontaktní formulář bez údajů o prodejci.
  • V šesté řadě se zaměřte na platbu a dopravu. Správná firma by měla mít jasně vypsané způsoby platby a dopravy. Před koupí doporučujeme kontaktovat prodejce a to především v případě koupě zboží za vyšší desítky tisíc, popřípadě rovnou prodejce navštivte. Pokud o firmě či prodejci nejsou na internetu žádné reference a nepozdává se vám struktura prezentace prodejce/firmy v žádném případě neposílejte peníze předem. Prodejce by měl mít uvedeny na webu všechny možnosti plateb a doprav které nabízí, mělo by být vyznačeno viditelně na webových stránkách, nikoliv pouze v přehledu košíku. V ideálním případě by měla být vždy možnost osobního odběru přímo na prodejně firmy s platbou na místě a to již buď v hotovosti, kartou a nebo okamžitým převodem. 
  • V sedmé řadě si ověřte nabídku firmy, mezi prodejci je konkurence, to je v pořádku. Každá konkurence je ve své podstatě zdravá a prospívá především koncovým zákazníkům. Avšak, je na každém prodejci jak svou nabídku prezentuje a jakým způsobem poskytuje jedinečnost své nabídky. Většina firem/prodejců má potřebu tvrdit, že je jediná pravá a nebo jedinečná, toto tvrzení se může, ale i nemusí zakládat na pravdě nebo realitě. Je hned několik faktů jak si ověřit toto tvrzení. Mezi některé může patřit nabídka služeb, nabídka produktů, skladová dostupnost, velikost portfolia, možnost servisu, certifikace prodejce výrobcem, velikost nabídky, showroom a stáří firmy a její specializace v konkrétní oblasti. Firmy si rovněž dle identifikačního čísla můžete ověřit přímo na justice.cz
  • V osmé řadě si ověřte u prodejce jeho znalost nabízených produktů. Pokud se jedná o dobrou firmu popřípadě prodejce najdete zde široké zastoupení vědomostí, znalostí a zkušeností u většiny produktů v nabídce. Dobrý prodejce/firma zná velmi dobře svůj sortiment a dokáže vám velmi dobře poradit a doporučit ten správný produkt právě pro vás. Vyzjistí od vás k čemu produkt budete používat, jakým způsobem ho plánujete používat a nabídne vám optimální nabídku produktů. U správného dobrého prodejce není důležitá prodejní cena, ale užitek produktu. Pokud budete mít dobrý pocit z provedeného obchodu je velká pravděpodobnost, že se do budoucna vrátíte. 
  • V deváté řadě se zaměřte odkud zboží je, jaké má prodejce vazby na distributora nebo výrobce. Zda zajišťuje servis a kdo jej zajišťuje,jaké používá náhradní díly, jaké má statistiky poruchovosti vámi poptávaného zboží. Za jak dlouho dokáže vyřešit reklamaci a jak taková reklamace u daného produktu probíhá.
  • V desáté řadě se zaměřte na dostupnost zboží. Pokud firma zboží objednává od externího dodavatele zbystřete, většinou to není nic neobvyklého, ale takový prodejce vyžaduje minimálně zálohu a nebo rovnou celou platbu předem. Následně vám zboží objedná od dodavatele a nebo jej zakoupí jinde a vám následně dodá. U takové varianty se musíte připravit na komplikaci při případné reklamaci, ale také na delší dodací lhůtu. Pokud je to pochybný prodejce můžete o své peníze přijít a nebo očekávat produkt opravdu velmi dlouho. V těchto případech doporučujeme se poohlédnout po alternativních prodejcích/konkurenci a zjistit zda mají zboží skladem. Velcí prodejci mají většinou nabízený sortiment ihned dostupný skladem ve větším množství.
  • V jedné řadě se podíváme jak by měl správný a zodpovědný prodejce/firma vypadat. Správný prodejce by měl mít na webu jasně a viditelně uvedené kontaktní údaje, měl by vám vždy zvednout telefon a nebo vám zavolat zpět. Měl by komunikovat emailem na vaše dotazy, popřípadě jinou platformou jako jsou sociální sítě nebo jiné komunikační platformy (Whatsapp, Messenger apod..). Firma by v dobrém případě měla mít přehledný web, dostupné podrobné informace o své nabídce produktů. Správné podání webové prezentace by měla zahrnovat lehkou orientaci zákazníka, dostupné informace o provozovně, službách, dopravě a platbě a popřípadě blogové články kde se zákazník může dočíst informací buď o firmě a nebo částečně o produktech. Firma by měla mít taktéž zázemí, showroom a nebo sklad kde se na zboží můžete podívat. Nabízené zboží by mělo být dostupné skladem. Zde však existují výjimky, pokud se jedná o dovážené zboží ze zahraničí, může být dostupnost některých položek s velkou poptávkou nárazově dostupná, tyto informace by měli být vždy u produktu uvedeny. Nabídka produktů od jednoho výrobce by u autorizovaných prodejců měla být široká - je zvykem pokud výrobce spolupracuje s prodejcem v rámci jedné sítě zaujímá jeho nabídka veškerý vyráběný sortiment. Pokud je u prodejce nabídka poloviční nebo zaujímá pouze zlomek nabídky samotného výrobce není takový prodejce většinou autorizovaný (z logiky by se takový prodejce výrobci nevyplatil, pokud by nenabízel celý jeho sortiment)